Lilypie Third Birthday tickers

fredag 21 januari 2011

Fredag!!!

Jag uppskattar inte helgerna lika mycket längre om jag jämför med när jag jobbade. Enda fördelen med helger nu är att jag har oftast någon att umgås med, sitter inte själv hela tiden.

I onsdag så var jag på ultraljud, det var spännande att få se bebisen igen! Anledningen till att jag skulle dit var ju för att min livmoder hade växt så mycket de två sista veckorna. Så barnmorskan började med att mäta huvud och mage, och konstaterade då att det INTE är en jättebebis där inne, skönt! Den ligger snarare i underkant, så just nu väger den ca. 2kg. Sedan mätte hon mängden fostervatten, och det hade jag tydligen massor av, vilket förklarar min stora livmoder, men mycket vatten är ju bara bra. Och jag är nöjd så länge vattnet är kvar i magen så jag inte börjar samla på mig så mycket vätska i resten av kroppen. Sedan skulle hon mäta flödet i navelsträngen för att se så den får tillräckligt mycket näring, men det hade hon väldigt svårt att se då bebisen var så rörlig och hade så hög puls efter allt tryckande på magen tidigare, så hon satte på sånna där band på min mage där ett av dem mäter hjärtfrekvensen på bebisen och ett mäter mina sammandragningar. Men minin ville inte sluta röra sig under den timmen jag låg där och mätte hjärtfrekvensen, så den låg som lägst på 145. Så då hämtade hon en läkare som skulle få försöka mäta flödet genom navelsträngen. Och tydligen så vill man att pulsen ska vara 150 eller lägre när man mäter det, men han fick till ett mått då pulsen var 155 och då var flödet bra, så han hade svårt att se att det skulle vara ett sämre flöde vid lägre puls. Men jag ska tillbaka om två veckor för att kolla så bebisen följer sin kurva i vikt iaf, det känns ju skönt att gå på regelbundna koller.

Sedan på onsdagkväll åt jag middag med Felicia och Jessica, Eva skulle också med men fick förhinder. Men maten på Dalwhinnies är iaf supergod. Det som är tråkigt bara är att det inte ryms så mycket mat i mig längre, så jag orkar ju aldrig äta upp allt jag får på en tallrik.

Igår fick jag iaf en kallelse till ortopeden, kl 19.30 på kvällen!! Och jag kunde räkna med upp till 2 timmars väntetid, så de rekommenderade att man tog med sig fika och något att läsa. Så nästa tisdag kanske jag får komma in till läkaren 21.30, idiotisk tid! Men det positiva är väl att parkeringen är gratis efter 18.00... Men jag tänker ju ändå inte operera mig innan bebisen är född för att se om det går över av sig själv, vilket jag hoppas på.

Idag kommer Peter hem så då slipper jag vara själv, skönt! Ikväll ska vi till Jessica och Anders för att spela lite spel, ska bli skoj!

//Sara

2 kommentarer:

  1. Har du tråkigt på dagarna så kan jag komma förbi och dricka kaffe om du vill ha sällskap :)
    Jag har som inget att göra jag heller på dagarna längre. Det blir lätt långtråkigt.
    Så bara hojta till om du får det tråkigt någon dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, absolut. Som tur är har jag lite saker planerade några veckor framöver så veckorna kommer nog att gå lite fortare nu ett tag =)

    SvaraRadera