Lilypie Third Birthday tickers

onsdag 23 november 2011

Fundering

Igår kväll när jag skulle sova låg jag och funderade på förskola vs. dagmamma. Tänkte dela med mig av mina funderingar i ett något rörigt inlägg och med risk att kliva någon/några på tårna.

För att få jobb inom förskolan och skolan krävs ju nu en legitimation, vilket jag har har sök för övrigt, men för att jobba som dagamma behöver du inte ens vara barnskötare, du kan tex vara utbildad bilmek, lastbilschaufför, frisör eller inte ha någon utbildning alls. Varför så olika? Nu är ju jag en förespråkare för förskola då jag tycker det är bäst, men har väl egentligen ingen erfarenhet av dagmamma. Så jag vet inte alls vilka skyldigheter de har. TRASAR (tidig registrering av barns språkutveckling) de också barnen under deras tid hos dagmamma så de ser hur deras språkutveckling framskrider, har de utvecklingssamtal med föräldrarna, gör de planeringar så att varje barn ska utvecklas på bästa sätt, dokumenterar de barnens utveckling på ett bra sätt? Om de gör allt detta, bra! Men om inte, väljer man då bort allt detta som förälder, för att barnen ska hamna i grupper med färre barn? Färre barn är bra, Absolut, men i en grupp med fler barn så har ju varje individ större chans att få många vänner samt att hitta just den där speciella vännen. Jag tycker att förskolan skulle kunna innehålla färre barn i varje barngrupp, men nu är det inte så. Dessutom har ju vi oftast väldigt stora och bra lokaler som gör att vi kan ha fler barn än vad som en dagmamma kan ha i hemmet. Nu vet jag inte alls hur många barn en dagmamma kan ha, men på förskolan så går det 6st barn på varje heltid, så jag tror inte det är så stor skillnad om man räknar/vuxen.
Sedan måste det ju även finnas en anledning till att tex Östersunds kommun bygger fler förskolor istället för att anställa dagmammor, eller? Krokoms kommun har dagmammor fortfarande, men i Änge iaf så har de flera dagar i veckan alla barn och dagmammor samlade på samma ställe, i samma hus alltså, blir inte det då en slags förskola fast utan utbildad personal.
Jag tror absolut att dagmammorna för 15-20år sedan var precis lika bra som en förskola. Och jag vill inte säga att dagmammorna idag är dåliga, för det tror jag inte. Men varför ska det skilja så mycket i utbildning som det gör nu, varför kan inte en städare få jobb som förskollärare på en förskola till exempel. Nä, för inom förskolan måste du ha legitimation, men som dagmamma behövs inget alls, VARFÖR?

Ja, nu har jag delat med mig av mina funderingar, har säkert fler funderingar kring detta som inte kom upp nu, men nu vet ni iaf lite hur jag funderar.

//Sara

8 kommentarer:

  1. Är inte dagmamma privat?
    Jag förstår hur du tänker, det är lite konstigt, men dagmamma kanske är mer som en slags barnvakt. Samma som typ mormor eller liknande.
    Och som barnvakt har man ju inte kraven på utveckling som förskollärare har när man tar hand om andras barn.
    Ja, jag har ingen aning om hur det där funkar :)
    Bra fundering faktiskt!
    Jag bodde ju hos min momma och moffa på dagarna fram tills Malin skulle börja på dagis. Så dom var ju som en slags dagmamma för mig.

    SvaraRadera
  2. Fast dagmamma i iaf krokoms kommun är komunalt, de blir anstälda av kommunen och barnen får stå i kö där precis som till förskola.
    Jag känner många som är eller har varit dagmammor och för en tid kan jag förstå att man har sina barn där, men i långa loppet skulle jag iaf välja förskola. Men det som stör mig mest är iaf de olika kraven på utbildning.
    Men något jag ändå tycker är bra är om barnen kan få vara hemma så mycket som möjligt då de är riktigt små, för då är det ju iaf familjen som är viktigast, så att spendera dagarna med tex. en mormor är ju toppen!

    SvaraRadera
  3. Vår mamma var dagmamma när vi var små, så jag var hemma och gick ett år (tror jag)förskola innan skolan. Men detta var på det ljuva 80-talet, har nog förändrats en del. Men jag har bara bra minnen och jag tycker det har gått ganska bra för mig ändå :) Men det är klart, de har kanske inte samma möjligheter och pengar som en förskola har. Vilket självklart påverkar.

    SvaraRadera
  4. Ja, min mamma har också varit dagmamma. Jag tycker inte att de är dåliga, funderar bara på vad som skiljer dagmamma mot förskola eftersom det skiljer väldigt mycket i utbildning...

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag har ganska stor inblick i dagmammevärlden kan jag säga att jag tror att det är så här, nuförtiden så anställs nog inga direkta dagmammor längre, mamma är ju dagmamma som du vet, hon har en "dagmammeutbildning" som fanns på 80 talet.plus många vidare utbildningsdagar genom åren. Så relevant utbildning har även många dagmammor. Tror inte den då var så olik förskole/dagis utbildningen. På den tiden var ju allt mycket annorlunda. Och att det inte krävs samma utbildning idag har jag ingen aning om men det är väl bara att fråga nån chef dom borde ju veta. Men om man tar ett ställe som änge som du pratar om så är det ju tydligen väldigt svårt att hitta utbildad personal som vill jobba, även på förskolan så finns det ju personal utan "rätt" utbildning. Och konceptet med både förskola och dagmammor har ju funkat bra där i över 20 år så varför ändra på det! en del barn passar bättre på förskola och en del hos dagmamma! min mamma har fått en del barn som börjat på förskolan och det har inte alls funkat och sen gått bra hos dagmamma. Alla barn har olika behov. så att det finns både och är ju toppen. Och min mamma tex som är över 60 år har ju väldigt lång livserfarenhet jämfört med en ung nyutbildad förskolelärare! Och som du säger så jobbar dagmammorna i änge mycket tillsammans, vilket blir som en liten förskola. Dagmammorna kommer nog bli utrotade för att vi lever i ett väldigt utbildningsfixerat land, vilket är lite trist kan jag tycka då det är bra med valmöjlighet! Sen är det ju olika från dagmamma till dagmamma och från förskolelärare till förskolelärare tror jag! Finns nog många engagerade dagmammor och många oengagerade precis som det finns engagerade och oengagerade förskolelärare. Jag vet inte så mycket om dagmammor i allmänhet men jag vet att dom i änge jobbar super med sina barn och angående utvecklig så tror jag inte det skiljer ett dyft på änges dagmammors barn och änges förskolas barn iaf. Änges dagmammor är väldigt engagerade vi barnens utveckling på alla plan! Men det där med utbildning, varför det skiljer i dagens läge vet jag inte men förut var nog inte skillnaden så stor på den tiden min mamma utbildade sig. Men kollar man alla yrken så finns det ju många som idag kräver mer utbildning som inte gjorde det för flera år sedan. Och du kan ju tex jobba som frisör också utan utbildning, den som bestämmer om du kan det du gör är ju kunden, precis som föräldrar som väljer dagmamma el förskola bestämmer vad dom tycker är bäst för sitt barn. Så utbildning eller ej valmöjligheten är toppen tycker jag då vi alla gillar olika! Så vill man va förskolerärare så är ju det toppen och vill man va dagmamma så är ju det oxå toppen! utbildning eller ej! För en dagmamma som inte "funkar" skulle ju inte ha några barn...så nåt bra måste dom ju göra då min mamma tex har haft kö till sig i istort sett över 20 år! Och jag har då aldrig hört nåt fall om att det skulle va sämre utvecklade de barnen! Men fråga nån barnomsorgschef om varför det skiljer i utbildning, kan va kul att veta ju! eftersom det är dom som anställer så borde ju dom veta! :)

    SvaraRadera
  6. Svar till Desirée:
    Tack för dina tankar då du är mycket mer insatt i dagmammeverksamheten än mig. Och jag håller med om att dagmammor är en bra verksamhet då olika barn har olika behov. Så min egentliga fundering är varför det krävs 3.5år på universitet för att få en fast anställning på förskola men inte som dagmamma då jag inte tror att det skiljer så mycket på verksamheterna. För det är så i dagsläget att du kan få ett vikariat på förskola, men aldrig en fast anställning så länge som du inte har rätt utbildning, och det är ju det som är så snett. Det finns väldigt många som jag har jobbat med som inte är utbildade men som passar mycket bättre på förskola och gör ett bättre jobb än många förskollärare jag har träffat. Så visst kan utbildningen ha lite betydelse, men om du passar för yrket borde ha betydelse vilket det inte har i dagsläget.

    Ja, bara lite tankar kring utbildningshysterin.. =)

    SvaraRadera
  7. Nä jag tror inte man kan få en fast anställning som dagmamma i dagsläget heller, men däremot vet jag att du kan starta "eget" Som dagmamma utan att ha utbildning. Som sagt det är ju upp till "kunden" var man vill placera sina barn. Men jag kan ju tycka att det skulle sattsas mer på mer personal än utbildning i förskolan, då det uppenbarligen behövs! Om du kanske såg debatt programmet om att det skadas fler och fler barn i förskolorna! Jag personligen skulle alltid välja att sätta mitt barn i en mindre grupp där jag vet att säkerheten kanske är högre än utbildningen! Och det med att passa för yrket är ju samma sak överallt! Inget krav på det nästan nånstans om man har rätt utbildning, hur många gånger har man inte träffat på fel person på fel plats, väldigt ofta tycker jag, läkare, affärsbiträden, försäkringskassan, you name it! samma problem överallt! tyvärr!

    SvaraRadera
  8. Ok, men där är det väl lika antar jag, att man kan starta en egen förskola/privat förskola om man vill, fast det är ju inte så enkelt, men det vet jag att det inte är att starta som dagmamma heller, många lagar och regler... Ja, mer personal behövs i förskolan, det håller jag med om, och skulle jag någonsin arbeta som dagmamma så skulle jag vilja ha samma koncept som det är i änge, att de samordnar stängningar och öppningar och är tillsammans en del dagar. För fy att jobba helt själv och ha ansvaret helt själv, för vem kollar till dem om man tex vill gå på toaletten. Där tycker jag att det är skönt inom förskolan att vi är fler på varje avdelning så det alltid finns någon med barnen, iaf där jag har arbetet, sedan fungerar det säkert olika på olika förskolor, tror jag. Men det är ändå för stora barngrupper, det tycker nog alla inom förskolan, både personal, chefer och föräldrar. Men jag tycker om förskolans koncept iaf, nästan alla förskolors koncept iaf. Finns förskolor där jag inte skulle placera mina barn av olika orsaker.
    Och jag håller med om att bland det värsta som finns är att behöva träffa fel person på fel plats.

    SvaraRadera