Lilypie Third Birthday tickers

måndag 30 juli 2012

Broccoligratäng

Jag har ju gjort en broccoligratäng som är supergod nu några gånger. Den är verkligen supergod men sist tyckte jag att den blev lite väl "vattnig". Så den här gången gjorde jag inte en ostsås utan en äggstanning med ost i istället. Det blev riktigt bra!

1kg Broccoli
500g kassler
1 gul lök, eller purjolök
3dl grädde
3dl mjölk
2 ägg
ca. 3dl ost
salt och peppar


Koka broccolin, lägg i durkslag och låt ånga av allt vatten. Töm i en ugnsfast form, lägg hackad lök och tärnad kassler ovanpå.
Blanda mjölk, grädde, ost, ägg och kryddor och töm sedan över broccolin.
Grädda i ugnen på 200grader till stanningen har blivit bra, ca 40min.

Skulle kunna tänka mig att det blir ca. 6 port. Vi åt idag, och åt mycket, och fick sedan till 4 matlådor till frysen.
Jag använde västerbottenost då vi hade det i kylen, vilken ost som helst går nog bra, men v.b-osten gav riktigt bra smak.

Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar