Lilypie Third Birthday tickers

måndag 13 februari 2012

Blomkålsmos

Blomkålsmos med västerbottenost och rostad fänkål

4 port

1 stor fänkål
lite smör att steka i
2 stora blomkålshuvuden
1 dl mjölk
1 msk smör
0.5 dl västerbottenost
salt och peppar

Skär fänkålen i fina strimmor och stek med lite smör. Skölj och koka blomkålen i saltat vatten. Häll av vattnet och låt kålen ånga av ordentligt. Pressa till mos i en potatispress.

Vispa mjölk och smör i en het gryta, rör ner osten. Blanda ihop den pressade blomkålen, de stekta fänkålsbitarna och oströran i en bunke. Smaka av med salt och peppar

**********************************************************************************************************

Den här mosen åt jag igår tillsamman med fisk, så jäkla god!! Hade lätt kunnat äta mig mätt på den bara, även Tove gillade den. Fast jag gjorde lite annorlunda. Jag hade inte färsk blomkål utan en påse med fryst, jag missade även att man skulle strimla fänkålen fint och hade lite stora bitar, så jag mixade det med stavmixern tillsammans med blomkålen och jag hade nog lite extra västerbottenost i. PROVA!!!


Har tills idag gått ner 3,1kg, så "bara" 0,8kg den sista veckan, men jag är ändå supernöjd. Har även tagit powerwalks fredag, lördag och söndag, det känns super att vara ute och gå, ska bara lägga in en ny ljudbok på mobilen nu, den här gången blir det Zlatans bok, hoppas den är så bra som alla säger.

1 kommentar:

  1. Blomkålsmos är verkligen supergott! Vi gjorde på blomkål, philiadelpiaost, salt och peppar. Det blev jättegott också!
    Hejja dig till vikten! För mig står det totalt still, men jag får väl skylla mig själv lite så jag inte är så noga vad jag stoppar i mig. =( Men det ska bli ändring på det! Hejja dig igen!!

    SvaraRadera